onsdag 15 februari 2012

Rörstrand Garden


Hittade den här karotten på en loppis i somras och jag tycker den är så fin, tror jag gav 125 kr för den. Har inte velat använda den dock eftersom att den förre ägaren nog gjort rent den med flera liter klorin. Jag har diskat den flera gånger men den luktar ändå.

I alla fall så har jag försökt att googla fram mer information om Garden men det mesta handlar om My Garden som ju är en annan serie från Rörstrand. Exempel på My Garden här hos Retro-tokig. Bland det lilla jag hittade av Garden så fanns en avslutad auktion på Tradera där en djup tallrik gick för 343 kr...ganska saftigt för en enda tallrik! Men jag hade gärna ägt den :)

Är det någon där ute som vet nåt om serien. Vem står bakom, vilka delar finns, när tillverkades den?

14 kommentarer:

  1. Vilken underbar liten skapelse. den hade jag då aldrig sett förut!

    SvaraRadera
  2. Jag har heller aldrig sett den, så fin! härlig grön färg!

    SvaraRadera
  3. Aldrig sett förut men den är helt ljuvlig!

    SvaraRadera
  4. skulle man inte kunna anta på dekoren att döma att den här också är formgiven av marianne westman, som picknick?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att den känns lite Westmansk med den tunna linjen runt bladen och färgen som inte går ända ut i kantlinjerna.

      Radera
  5. Nu har jag mejlat till Rörstrands museum. Hoppas på ett innehållsrikt svar :)

    SvaraRadera
  6. Ny bekantskap för mig med, har aldrig sett den här dekoren förut men den är väldigt fin! Hoppas att Rörstrands museum har något vettigt att komma med. ;)

    SvaraRadera
  7. Jag skulle gissa på att detta är en av de okända dekormålarna. Rörstrand kopierade ju många av sina egna populära mönster. Tex av MW eftersom hon var så poppis. Tyvärr har ju Rörstrand själva (enligt mig) ganska ¨dålig koll på vem som gjort vilka dekorer. Allt som oftast får man svaret är det är en okänd målare.

    SvaraRadera
  8. Jag såg två st delar ur denna serie för 2 veckor sedan när jag var på auktion i Obbola för två veckor sedan.en jättestor gratängform, och enstor karott med lock i mint condition.
    Med vänlig hälsning, ANDREAS

    SvaraRadera
  9. Men sicken snygg, är den till salu?

    SvaraRadera
  10. Jag har en liknande men med ett längre handtag. Skulle gärna velat ha fler delar, men har inte heller hittat något om servisen.

    SvaraRadera
  11. Fin karott! Tänkte tipsa om en sajt som du nog skulle tycka var bra, Yardsale.se, det är en ny svensk köp-och-sälj-sajt med väldigt många annonser!

    SvaraRadera
  12. Jag har 6 st tekoppar + fat och söker också fler delar då jag gillar dekoren, dock så ser man tyvärr allt för sällan Rörstrand Garden ute på marknaden.

    SvaraRadera