tisdag 14 februari 2012

Tidstrands yllefabrik

Som bekant är jag ju lite tokig i filtar och plädar (vad är skillnaden på en filt och en pläd?) och i höstas tittade jag in på det lilla Tidstrands-museet. Sågmyra är en ganska liten ort, by skulle man nog kalla det, i skogen mellan Leksand och Falun. Invånarantalet 2010 var 546 personer, vilket kan sättas i perspektiv till att fabriken som mest hade närmare 1000 anställda runt 1950. Flygbilder på fabriken finns här. Fabriken, som i sina glansdagar var en av europas största yllefabriker, grundades 1896 och lades ner 1976.


Den lilla antikhandeln på hörnet hade tyvärr inte öppet den här gången men jag har varit in där förut och kikat. Tror inte att jag köpt nåt dock.


Jag kom dit precis när museet skulle stänga så det var inte direkt tjockt med folk... Litet och mysigt kan man sammanfatta intrycket :)



Jag fick verkligen besinna mig för att inte gå loss bland alla underbara prover. Tänk att ha den här hyllan hemma! Skulle velat riva ut allihop och gotta in mig bland dom :) Men risken skulle nog vara stor att jag i så fall blev hämtad av personer i vita rockar...(som om det inte fanns bevis nog för galenskap redan på den här bloggen...;)


Här är några av barnfiltarna som gjordes i fabriken. Pinsamt nog hade jag så bråttom att jag glömda skriva ner mer info om dom, men söta är dom i alla fall.






En sån här skylt hade jag som ritunderlägg när jag var liten, tror jag hade flera stycken till och med. Gissar att dom kom från nån utförsäljning i samband med nedläggningen -76. Inte undra på att jag är såld på deras filtar :)

14 kommentarer:

  1. Vad skoj, jag kände inte till det museet. Kanske blir ett besök i sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ganska litet men värt ett besök!

      Radera
  2. Åhh så många fina filtar....jag äger i dagsläget tre fast ganska moderna...

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Är ofta på bilträff i Rättvik men ingen har nämnt filtarnas mekka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidstrand gjorde mycket bilfiltar så då blir det kanske extra intressant för dig :)

      Radera
  4. Jag tänker att en filt är litet större än en pläd. En filt brukar kunna täcka en säng. Och att en pläd har fransar, men att en filt inte har det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter bra, då tänker jag kalla det filt i fortsättningen. I alla fall dom utan fransar :)

      Radera
  5. Oj, hade ingen aning om att det fanns ett såhär trevligt museum! Väggen med alla filtarna skulle jag gärna stå och hänga vid en stund. :)

    SvaraRadera
  6. Är också lite filtfrälst. Köper om jag hittar någon fräsch som är lite till åren med fint mönster Skönt att krypa under när det är kallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder sällan filt, är ganska varm av mig. Men jag köper ändå :)

      Radera
  7. Hej! Om jag förstått det rätt så är filtar vävda med bomull som varp och tunt ullgarn som inslag, så den är nog tunnare, och då blir det ingen ullig frans, och plädar är ull i både varp och inslag. Traditionellt. Om jag förstått det rätt :) Numera verkar det vara totalt mischmasch... /Linda

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Jag håller på att skriva ett blogginlägg om Tidstrands yllefabrik på tyska (www.designqvist.at). Får jag låna din fina bild på yllehyllan och den med Sigvard Bernadottes signatur?

    Jag hänvisar så klart till dig som upphovsman/kvinna om du säger vad du heter för ditt namn hittar jag ingenstans här på din fina blogg.

    Svara gärna direkt till min mailadress som du hittar på kontaktsidan på min blogg.

    Stort tack på förhand och hälsningar från Wien!
    Sandra

    SvaraRadera
  9. Oj vilket paradis! Detta måste jag bara besöka :)

    SvaraRadera